Klasse-evenement Muiderzand, 10 oktober, Dart18
14/10/2015
Boterletterwedstrijden
Boterletterwedstrijden 28-29 november, Laser Radiaal
09/12/2015
Klasse-evenement Muiderzand, 10 oktober, Dart18
14/10/2015
Boterletterwedstrijden
Boterletterwedstrijden 28-29 november, Laser Radiaal
09/12/2015

Yes! We zijn deze race weer 2e geworden, klonk op een down-wind rak al voor we de finishlijn hadden bereikt. De reactie op deze opmerking werd door meerderen gelijk weerlegd met: We zijn op dit moment nog niet 2e geworden, zolang we de finish nog niet hebben bereikt en de uitslag nog niet zwart op wit staat kan er nog van alles gebeuren. De Cooling Down bezorgde ons dit weekend verrassende positieve resultaten maar helaas ook tegenslagen. Iets wat we zeker hebben geleerd is dat je nooit te vroeg moet juichen.

Door Matthijs Vonk

Zaterdag ochtend tien over zeven ging de wekker en ging het dan toch echt gebeuren, onze eerste wedstrijd samen op de J22. Het viel ‘s ochtends al snel op dat er meer wind stond dan voorspeld was. Dit zagen we als voordeel omdat we qua gewicht aan de hoge kant zaten doordat we dit weekend met vier personen aan boord zaten: Joost, Madelief, ik en Daan als onze B-er.

Omdat we in totaal maar één dag met elkaar hadden getraind was deze eerste wedstrijd toch wel spannend. Na de boot in het water gelift te hebben gingen we doelen opstellen voor het weekend. Niet de laatste plek behalen was daar een van. Terwijl we deze doelen aan het opstellen waren keken we om ons heen welke boten er zoal meededen met de wedstrijd. Van een aantal boten die ook gelift werden gaf Daan aan dat dit de boten waren die we zeker moesten proberen bij te houden. Naast de J22’s werden er ook SB-20’s in het water gelift.

Om elf uur was het zover, het startsein klonk en onze eerste wedstrijd was begonnen. Door tijdens de opwind zo hoog maar snel mogelijk te varen en uiterst geconcentreerd op de streamers en tell-tales te letten werd het mogelijk als 3e de bovenboei te ronden. De eerste vier wedstrijden gingen door deze oplettendheid verrassend goed. Aan het einde van de dag hadden we een 3e plek behaald met de volgende race uitslagen: 2,5,3,2.

Na zondag ochtend een kop koffie in het club café te hebben gedronken kon voor ons dag twee van de Cooling Down beginnen. De eerste race ging net als de dag ervoor weer super. Deze race gingen we als 2e over de finish lijn. Helaas kregen we tijdens de tweede race een akkefietje met een andere boot waarbij we met een overstag dichtbij de bovenboei een ander de ruimte rond deze boei afpakten, waardoor we twee strafrondjes moesten varen. Uiteindelijk hebben we deze race toch een 5e plek behaald. Omdat de Cooling Down de eerste wedstrijd was die we deden, hebben we getraind wat je tijdens een normale training op de braasem niet veel doet, namelijk het starten van de races en het verdedigen van je plek op de lijn. Aan het eind van dag 2 kregen we het voor elkaar om als een van de eerste over de startlijn te gaan. Deze 2e dag hebben we exact dezelfde scores als de 1e dag gevaren en hiermee waren we uiteraard zeer tevreden.

Echter in het club café aangekomen concludeerden we dat we als enige boot voor race 7 en 8 een ocs gekregen hadden. Vol verbazing en ongeloof zijn we naar prijsuitreiking gegaan. Hier kwamen we in gesprek met de wedstrijdleiding die ons vertelde dat we minstens een bootlengte te vroeg zijn gestart. Teleurgesteld over de ocs maar toch tevreden over de gevaren wedstrijden hebben we de Cooling Down met een 5e plek kunnen afsluiten.

Al met al een heerlijk weekend gehad, waar we veel van hebben geleerd. Na dit weekend zijn we zelfs nog enthousiaster geworden op het idee met ons drieën als campagne team door te gaan.

Leave a Reply

Cooling Down 27 oktober, J22
Om nom nom, deze website gebruikt cookies! Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met onze privacyverklaring.
Lees meer
Wie dit leest trekt een bak! xxx WebCie