J22 // terugblik campagne 2017

[:nl]Broachers aanwezig bij de start Volvo Ocean Race[:en]Broach members present at start Volvo Ocean Race[:]
31/10/2017
F18 // terugblik campagne 2017
04/12/2017
31/10/2017
F18 // terugblik campagne 2017
04/12/2017
Het zeilseizoen loopt ten einde, dus is het tijd om eens terug te blikken naar afgelopen jaar. Hieronder zullen twee campagneteams op de J22 vanuit hun oogpunt het jaar bespreken! Team Butjet bestaande uit Lisanne Nijdam, Tomas te Velde, Derk Hillege en Iris van Gerrevink. Team Duckies gevormd door Thom van der Starre, Maarten Berendschot, Cedric Willekens en Jesper Overbeeke

Team Butjet

Als je mij vraagt naar mijn hoogtepunt van afgelopen jaar roep ik zonder twijfel het Wereldkampioenschap in Scheveningen afgelopen mei. De droom om hard te zeilen op het WK ontstond op een dinsdagavond tijdens de Broach borrel. Tomas en ik riepen tegen elkaar; ‘Hoe gaaf zou het zijn om mee te doen aan het WK?’ Al snel was Derk aan boord en samen vonden we onze tacticus Iris!
Terwijl het vroor trainde we op handelingen en voeren we de verschillende winterwedstrijden. Tijdens de klusweken maakte we onze boot tip top in orde. Na de winter opende het wedstrijdseizoen met de Warming Up. Als tweede prijs wonnen we een enorme chocoladepaashaas. Deze kilo’s konden we hebben maar we kwamen wel tot de conclusie dat we wat meer spierballen moesten kweken. Samen naar de Core Stability op Sport &Cultuur werd een van onze nieuwe afspraken.
Tijdens de Van Uden Reco in Stellendam liet een groot deel van de concurrentie zien dat we nog genoeg te leren hadden. Deze spannende wedstrijden op groter water lieten ons realiseren, we zijn er nog niet! We organiseerde samen met andere teams een trainingsweekend in Scheveningen, snelheid op golven en met stroom waren de focuspunten.
En dan eindelijk was het zo ver, de eerste dag van het WK kwam eraan! Een voor een arriveerde alle teams in Scheveningen. Na de meting van onze boot en zeilen vond de practice race plaats. We zagen hier dat we hard gingen ten opzichte van de rest van het veld, dat gaf goede hoop voor de rest van de week! Met gezonde spanning gingen we na de officiële opening naar eigen bedje in Delft. De twee eerste dagen verliepen zoals we hadden gedroomd bij onze teamoprichting. Desondanks de dagen begonnen met uitstel door gebrek aan wind, kregen we eenmaal op het water onze focus aan (misschien door het rustige muziekje dat we aan hadden aangezet aan boord), kregen we de boot goed op snelheid en maakten we tactisch de juiste beslissingen. We stonden gewoon twee dagen lang aan de leiding!
De twee laatste dagen waren moeilijker. Wellicht waren we iets te scherp en gretig geworden waardoor we veel punten verloren met te vroege starts, zonde! Daarnaast werd de wind wat sterker waardoor we moesten schakelen, dit was even zoeken wat ons punten kostte. Helaas zakte we een naar de vierde plek. Op dat moment baalde we natuurlijk enorm maar stiekem zijn we heel erg trots op onze vierde plek!
Na het WK namen we allemaal even de tijd om onze eigen dingetjes te doen. Middenin de zomer stapte ik zelf weer even op de J tijdens de Sneekweek. En uiteraard, dit was een fantastische week! Wedstrijden varen overdag en tijdens de avonden met alle andere studentenverenigingen bij het tentenkamp ons eigen feestje bouwen, een top week! Een paar weken terug voeren Iris en ik nog het ONK en afgelopen weekend sloten we ons jaar af met de Cooling Down. We merkte dat we niet meer zo sterk waren en hadden moeite met de vele wind. Ook was het varen samen weer lang geleden wat zorgde voor wat slordigheidsfouten. Al met al, een leuk weekend maar qua prestatie had er meer in gezeten. Als afsluiting zijn we pannenkoeken gaan eten terwijl we na praatte over ons fantastische jaar. Een jaar met enkele dieptepunten waar we veel uit hebben geleerd maar vooral heel veel mooie hoogtepunten en herinneringen!! Bedankt aan de andere campagneteams, Team Duckies en Team DiJeet, en natuurlijk de rest van de Broach leden voor alle aanmoediging.
Geschreven door: Lisanne Nijdam

Team Duckies

Met de Cooling down twee weekenden geleden heeft team Duckies het geweldige campagnejaar afgesloten. Een jaar dat begon op de zomerintro, waar we de laatste dag werden gevraagd of het niet leuk zou zijn om met elkaar wedstrijden te gaan varen. Twee weken later; bij de Wijnhaven met onbeperkt spare ribs, kwamen we bij elkaar om de interesse eens te peilen. Met het wk in Scheveingen was dit hét jaar om de campagne te doen. Iedereen had er zin in, en één ding was zeker: minimaal een keer per maand onbeperkt spare ribs als team uitje.

Wij kwamen allemaal uit de zwaardboot en hadden weinig ervaring met kielboten, laat staan de J22. Dus de hele winter trainen en zoveel mogelijk vaaruren maken. Door de BTP en winterwedstrijden met veel verschillende B’ers te varen kregen we veel kennis waardevolle van Broach leden. Jesper en Cedric hadden al snel hun B brevet waardoor de drempel nog lager was om veel te varen. Ondertussen liepen we nog wel tegen een groot probleem aan; 4 studerende mannen zijn toch wel iets zwaarder dan de maximale 275 kg, er moest ongeveer 15 kilo vanaf. Geen krachttraining, meer cardio, veel ziek zijn en minder eten; dat was het plan.

Tijdens de warming up; onze eerste ‘grote’ wedstrijd, werden we meteen achtste. Een mooi en hoopvol begin van het jaar, maar nog genoeg te leren. Vervolgens vijfde op de Van Uden Reco en toen kwam het evenement van het jaar. Er is natuurlijk al veel online geplaatst over het wk, maar ik wil toch benadrukken dat dit een heel gaaf evenement was om aan mee te doen. Uiteindelijk hebben we hier de zesde plek verovert en dat was al het harde trainen en afvallen zeker waard! Na het wk vielen we toch een klein beetje in een gat. Hier hadden we een half jaar naar toe geleefd en nu was het klaar. Gelukkig was daar in de zomervakantie de Sneekweek waar we even het minder serieuze zeilen wilden ervaren. Dit liep toch wat anders. Team Butjet pakte de eerste twee dagen de dagprijs, maar wij waren toch gedreven hun te verslaan. Dit leidde tot een heel spannende strijd, maar wij hebben uiteindelijk de Sneekweek gewonnen! Stiekem toch wel een tweede hoogtepunt van dit campagnejaar. Na de vakantie hadden we nog het nk, met weer een weging... Hier hadden we meer moeite mee dan op het wk, en zijn we in één dag 7 kilo kwijtgeraakt. Na de weegschaal hebben we wel direct kunnen genieten van een goed ontbijt en konden we vol energie het water op. Het water van Medemblik lag ons wel en dat resulteerde in een mooie derde plaats.
Het laatste evenement van ons campagnejaar was de Cooling Down, met slechts 6 boten, maar wel veel wind een mooie afsluiting. We waren helaas wel uit onze flow en hebben hier een iets teleurstellende vierde plaats behaald.

Alles bij elkaar hebben wij een geweldig jaar gehad waar we veel hebben geleerd, te weinig spareribs hebben gegeten, maar vooral heel veel plezier hebben gehad met elkaar. Ik raad alle leden ook zeker aan om ook zo'n avontuur te beleven, en dan staan wij klaar om jullie een leuke trainingen te geven!