Mooi weekend varen tijdens ONK Dart18

12/05/2016
Veel wind op de NSR
25/05/2016

Afgelopen hemelvaart was het eindelijk zo ver. Samen met mijn teamgenootje Michiel deed ik mee aan het Open Nederlands Kampioenschap Dart18 (ONK). Donderdagmiddag zijn wij samen met team Mirthe&Willem in een goed volgestouwde auto richting Medemblik gegaan. Mede door het heerlijke weer waanden wij ons direct in de vakantiesferen, op naar een mooi weekendje zeilen! Tevens zou dit weekend dienen ter voorbereiding van het WK Dart18 deze zomer, aangezien dit evenement ook in Medemblik plaatsvindt.

Door Denise Huizing

Aangekomen in Medemblik was het voor ons zaak om zo snel mogelijk de boten van de trailer te halen en het water op te gaan. Plusminus 14 knoopjes wind, stralende zon en hoge behoefte aan ‘op het water zijn’ heeft er aan bijgedragen dat wij binnen 45 minuten met twee boten op het water zaten. Na een lekker rondje zeilen op het IJsselmeer zijn wij vervolgens richting onze verblijfplaats gegaan. Wij verbleven dit weekend in 5-sterren hotel Opa&Oma Mirthe, waarbij wij ieder een eigen kamer met heerlijk bed hadden. Na een overheerlijke BBQ en een bezoekje aan het enige echt bevrijdingsfestival van Medemblik (echt een geweldige aanrader!!) zijn wij richting ons bedje gegaan. Uiteraard werden wij super uitgerust wakker en na een gezellig ontbijtje met Opa&Oma zijn wij naar het strand vertrokken.

Met een graad of 25 zou niemand klagen, maar toch hadden wij gehoopt op iets meer wind. Met 20 ingeschreven Dart18 en de aanwezigheid van 6 Broachers (Michèle en Antine als bemanning bij andere Dartzeilers) kon het zeilweekend toch daadwerkelijk van start gaan! De eerste dag hadden we een matig windje. De startlijn lag 1,5 mijl buiten de kust, dus eerst even een tochtje naar het wedstrijdgebied met zo weinig wind. Vervolgens in de wedstrijden bleek al snel dat het echt aankwam op onze vaarkunsten. De concurrentie in de Dart18 is hoog vanwege de enorme ervaring die de zeilers in de klasse hebben, maar voor een eerste wedstrijd op het IJsselmeer zijn wij niet ontevreden over de eerste dag. Gemiddeld gevaren en dat resulteerde ook in een middenmoot uitslag. In de avond hebben wij ons goed vermaakt tijdens een heerlijk etentje met de klasse en vervolgens een interessante lezing over meteorologie van Karel Begemann!

De volgende ochtend (zaterdag) was om 11 uur de eerste start. Helaas weer weinig wind, maar uiteindelijk toch 4 wedstrijden kunnen varen. Duidelijk werd vandaag dat wij redelijk goed bij het veld konden blijven. Vooral in het eerste rakje waren we meerdere keren in de voorhoede bij de bovenboei (derde ofzo), wat erg motiveerde. Helaas verliezen we veel plaatsjes op downwind en kunnen we die vervolgens weer terugpakken in de upwind. Toch moet je (helaaaas) ooit weer downwind naar de finish, waardoor ook vandaag middenmoot onze eindplaats was. Geregeld mooie battles gehad bij de finish, want met licht weer is het des te leuker om de battles aan te gaan downwind. ’s Avonds hebben we gezellig met z’n vijfjes voor Opa&Oma gekookt. Na de maaltijd vrij snel naar bed, want van de hoeveelheid zon en heel dagje op het water wordt je nou eenmaal erg rozig! We hadden vooral ook zin in de laatste dag waar eindelijk meer wind voorspeld was.

Na een heerlijk nachtje slapen werden we weer wakker met straalblauwe lucht, mét finallyyyy een lekker windje. Dus hup, snel ontbijten, en richting het strand. Iedereen stond echt te springen om het water op te gaan nu er eindelijk wind was, dus de sfeer op de kant was goed. Gedurende de dag nam de wind steeds meer toe, wat ook bevorderlijk was voor de sfeer (ja, ons motto is toch wel meer wind meer beter) en voor onze eindresultaten. Aan het eind van de middag was de wind echt optimaal (20 knoopjes) en konden we eindelijk even heel hard gaan! Ook over de eindplek (12e) niet geheel ontevreden, maar zeker nog ruimte voor verbetering! Al met al, een enorm leerzaam weekend voor zowel ons team als het andere team. Wij kijken enorm uit naar het WK dat deze zomer zal plaatsvinden op dezelfde locatie als het ONK!