Lenco Regatta met weinig wind voor J22’s

Het kandidaatsbestuur is bekend!
10/06/2016
Vooraankondiging Maritiem Watersport | TU Delft ‘Slag om Delft’
02/07/2016
Het kandidaatsbestuur is bekend!
10/06/2016
Vooraankondiging Maritiem Watersport | TU Delft ‘Slag om Delft’
02/07/2016

10 juni, het is te merken aan iedereen dat de tentamens dichterbij komen. De laatste periode van het jaar. Mensen die hun P proberen te halen, hun bachelor willen afronden of hun studiejaar gewoon goed willen afsluiten. Het is te merken dat de prioriteiten langzamerhand weer meer richting de studies verschuift. Toch is het belangrijk om goed te ontspannen. De Lenco Regatta leek daar het ideale evenement voor. Lekker op het water, niet meer denken aan de studie maar weer eens lekker zeilen.

Door Joost van der Heiden

Op vrijdagavond reed ik samen met Matthijs richting Lelystad, Madelief was ondertussen ons verblijf, de boot van haar ouders, aan het omvaren zodat wij dicht bij de J’s konden slapen. De voorbereiding was wat minder dan normaal, vandaar dat alles wat langer duurde.

In Lelystad aangekomen stond de J er al. We hadden het geluk dat Tomas deze voor ons had gehaald. Na het mast zetten en kranen zijn we snel wat gaan eten om vervolgens met alle studenten teams een biertje te drinken.

Zaterdag 11 juni konden we het water op. Na een relatief lang stuk varen van 3 a 4 mijl waren we bij de wedstrijdbaan. Met de rustige wind, maximaal 10 knopen, konden wij goed meekomen. Normaal merken we dat de 65 kilo die we onder het gewicht zitten missen maar dit was nu niet het geval. Dit resulteerde in een mooie 4e plaats. Team Dijeet met Tomas kreeg het voor elkaar om als eerste over de lijn te gaan en steigerborrel zat met een 5e plaats vlak achter ons. De tweede wedstrijd ging afwisselend. Na een goede upwind waren we als tweede bij de bovenboei, helaas konden we op de downwind niet vrij blijven en wegkomen uit de vuile wind waardoor we terugzakten naar een 6e plek. In de tweede upwind hebben we weer veel goedgemaakt. Helaas hebben we alles weer weggegooid in de laatste downwind. Met onze hectische voorbereiding hadden we de wedstrijdbepaling niet goed gelezen waardoor we de gate gemist hadden op het laatste rak. Onder het mom van goed sportsmanschip hebben we ons daarna teruggetrokken van de wedstrijd. Helaas heeft dit onze onze 5e plek gekost.

Na een lange pauze begon dan eindelijk de derde wedstrijd, vol goede moed en met het streven om een mooi resultaat te zetten kwamen we goed weg. Na een redelijk constante wedstrijd eindigde we op de 5e plaats. Helaas was het na de finish al kwart over drie geweest waardoor de vierde wedstrijd niet meer gestart mocht worden.

Teruggekomen in de haven mochten we deelnemen aan een luxe diner. Onder het genot van een 4 gangen diner hebben we met alle Broach teams de dag nabesproken en een ontspannen avond gehad.

Op zondag 12 juni gebeurde dan toch waar we voor vreesden. De wind was op. Met behulp van de grotere boten en een sleeplijn kwamen we aan bij het wedstrijd gebied. Helaas hebben we hier tot 1 uur moeten dobberen waarna er besloten is om de wedstrijden van de hele dag af te lassen. Het zat er voor ons niet meer in om de fouten van de vorige dag te verbeteren.

Al met al hebben we een leuk en leerzaam weekend gehad. We hebben ons op bepaalde vlakken verbeterd en weten dat we te allen tijde de wedstrijdbepaling helemaal moeten lezen. Uiteindelijk zijn we als 5e geëindigd. Team steigerborrel eindigde op een 4e plek met evenveel punten als team DiJeet, die op een mooie 2e plek zijn geëindigd.