Prachtige wedstrijden tijdens ONK J22

Het lustrumthema is bekend!
05/09/2016
Broach Zomerintro
29/09/2016
Het lustrumthema is bekend!
05/09/2016
Broach Zomerintro
29/09/2016

Een kans op het podium! Dat levert ons heel wat kriebels in de maag en plasjes buiten de boot op, vlak voordat de laatste wedstrijd begint. We staan maar twee punten achter de huidige nummer drie, team Dijeet, en alles wordt beslist in deze wedstrijd…

Door Maarten Gabriel

Het Open Nederlands Kampioenschap J22 in Hoorn tijdens de Zuiderzeeweek. Wat een mond vol. Het komt erop neer dat het een klasse evenement is als iedere andere, alleen met een net wat hogere inzet. De winnaar mag zich een jaar lang Nederlands kampioen J22 noemen.

Net als vorig jaar vertrekken we al donderdag avond, want we kunnen de boot van de ouders van Daan van Enkhuizen naar Hoorn overvaren, zodat we een perfecte locatie hebben om in te verblijven tijdens het ONK. De wekker gaat natuurlijk al vroeg op vrijdag, want de boot moest nog daarheen. Na een tijdje te hebben gewacht op een niet-oplettende sluisbediende kwamen we alsnog ruim op tijd aan in Hoorn, waar onze J22 klaar stond om gekraand te worden.

Dag 1. Eens kijken hoe we ten opzichte van de deelnemers uit de voeten komen. Er staan 15 knopen, een windkracht waar wij wel mee uit de voeten kunnen. Na de start verliezen we redelijk snel aansluiting met de kopgroep van 3 boten, maar door een goede downwind snelheid en een goede tweede upwind wisten we de rest van het veld voor te blijven. Een 4e plek dus! Meteen begon ook weer de tweede wedstrijd, waar we goed startten en meteen de goede hoek van het veld in doken. Hierdoor kwamen we als tweede om de bovenboei, een positie die we tot de tweede bovenboei vast wisten te houden. Daar passeerde team Dijeet ons en nam onze tweede plek af, wat ook de eindstand bepaalde. Een 3e plek, zeker geen reden tot ontevredenheid.

Aan het einde van de dag werd er gezelligheid georganiseerd vanuit de klasse, waardoor we met meer dan 40 man bij een café van biertjes en bittergarnituur konden genieten. En na die borrel konden we in een keer door naar de boot waar onze bedjes op ons lagen te wachten. Een derde plek in het algemeen klassement beloofde veel goeds voor de rest van het weekend.

’s Ochtends wakker worden met de geur van koffie om je heen, die was Daan al aan het zetten. Heerlijk. We moesten snel door naar de sporthaven om de J22 op te tuigen en het water op te gaan. Dit keer was er veel minder wind, met meer draaiingen dan de dag ervoor. De eerste en tweede wedstrijd van de dag wisten we hier erg goed op in te spelen waardoor we tweemaal een 3 scoorden. De laatste wedstrijd was er nog minder wind dan daarvoor, op een gegeven moment in de wedstrijd zelfs richting de twee knopen. Gelukkig stapelden al onze tegenslag van de dag zich op in één wedstrijd, waardoor we die wedstrijd weliswaar als laatste van alle deelnemende boten eindigden, maar we wisten dat we ook nog een resultaat konden wegstrepen.

Aan het einde van deze dag was er gezelligheid te vinden in een pizzeria, waar we met bijna alle studententeams gezellig gingen eten en een drankje deden. Ook deze locatie bevond zich op een steenworp afstand van onze slaapplek, wat een luxe. Een plekje gezakt naar plek vier in het klassement, maar een kans op het podium was er zeker nog!

De laatste dag begon met veel wind, die aanhield tijdens al onze wedstrijden. Wederom konden we hier goed mee overweg, maar onze concurrentie had de slag ook te pakken. De eerste twee races van de dag werden we beiden vierde. Hiermee hadden we het gat naar de vijfde pek zodanig vergroot dat we ons daar geen zorgen meer om maakten bij het beginnen van de laatste wedstrijd.

We hadden een goede start, de pin lag gunstig en daar wisten we goed gebruik van te maken. De boot die naast ons startte had redelijk vergelijkbare snelheid, maar pakte onze ruimte om overstag te gaan af waardoor we helemaal aan de verkeerde kant van het veld uitkwamen. Iedereen die vroeger overstag was gegaan lag enorm ver op ons voor, waardoor we rond de 10e plek van de 13 boten om de bovenboei gingen. Nu kwam zelfs ineens die 4e plek in het eindklassement in gevaar, dat was niet de bedoeling! Bij de downwind kromp het veld een beetje in elkaar, en een geweldige benedenboeironding waar we hard en hoog uitkwamen gaf ons alle mogelijkheden om onze eigen tactiek te varen in de upwind. Hier maakten we dan ook optimaal gebruik van en we wisten zo’n 4 boten nog in te halen. Resultaat was dat we als 4e de bovenboei rondden en ineens vlak achter de kopgroep zaten. Helaas leverden we in de downwind nog een plekje in toen we een poging deden de andere kant te kiezen om de kopgroep nog in te halen, maar een verschil in het eindklassement heeft het niet meer gemaakt. Team Dijeet wist namelijk een fantastische wedstrijd te varen en als eerste te finishen.

Een vierde plek, meer zat er voor ons op dit moment niet in. We hebben met één uitzondering een ontzettend constante serie neergezet: 4 3 3 3 12 4 4 5, waar we meer dan tevreden mee zijn. Ook feliciteren wij team Dijeet met een derde plek en team Jiblings met een mooie zevende plek!

Als team zijn we met zijn drieën, Daan Joren en Maarten, ontzettend gegroeid in de twee jaar die we campagne hebben gevaren. We begonnen met een hard bevochten achtste plaats op de Warming Up in maart 2015 en eindigen dit jaar met een tweede plek op de Van Uden Reco en een vierde plek op het ONK, resultaten waar wij trots op zijn. We zullen ongetwijfeld niet onze laatste wedstrijd als team gevaren hebben op een J22, maar we hebben ervoor gekozen om komend jaar niet door te varen met onze campagne. We wensen de Broach teams van volgend jaar in ieder geval het beste voor het aankomend WK!