F18 // Ronde om Texel
12/06/2017[:nl]J22 // Delta Lloyd ONK[:]
01/10/2017De North Sea Regatta bij Scheveningen was dit jaar het toneel voor de J22 Worlds. Broach was hierbij aanwezig met vier teams, die heel knap vierde (team ButJet), zesde (team Duckies), tiende (team DiJeet) en zestiende (team Jam Session) werden. Een heel mooi resultaat voor een studenten wedstrijdzeilvereniging! Team Duckies en team ButJet hebben over het WK een verslag geschreven over hoe het is gegaan vanuit hun oogpunt!
Team Duckies
Na weken voorbereiding was het voor ons dan ook eindelijk tijd voor het grootste evenement van ons campagnejaar. Voor ons allemaal het eerste jaar bij broach, eerste jaar campagne, eerste jaar J22. Ons doel aan het begin van dit jaar was om in de bovenste helft te eindigen. Dit veranderde toen wij tijdens de Uden Reco een vijfde plaats pakten in een top 10 op het WB.Met dat doel zijn wij begonnen aan het avontuur. Het avontuur dat voor ons al op de weegdag spannend was, want het maximale gewicht van 275 kilo was toch wel een uitdaging om te halen. Een dag niet (weinig) eten vooraf en een ochtend niet drinken zou al veel goed maken. We gingen in ieder geval vroeg naar Scheveningen zodat we zo min mogelijk hoefden te lijden. Na onze kleren uitgetrokken te hebben, kwamen we uit om een totaalsom van 271,1 kg, ruim binnen de grens! Ook de andere metingen verliepen spoedig en om 12:00 waren we helemaal klaar en kon het wk voor ons echt beginnen.
Woensdag was er nog een practice race. Wij hadden al 3 volle dagen op zee doorgebracht, maar wilden deze laatste mogelijkheid om te trainen niet aan ons voorbij laten gaan. Wij eindigden hier op de vijfde plaats, dus dat beloofde veel goeds. Ons grootste leerpunt: eerder vertrekken uit Delft! (De eerste sleep voer de haven uit toen wij met de auto aan kwamen...)
Donderdagochtend begonnen we de dag al vroeg, en hadden we gelukkig iets meer tijd om ons voor te bereiden. Toen nog niet wetende dat er twee uur uitstel in de lucht hing. Op het water waren wij heel blij met de zachte wind en weinig golven. Dit weer lag ons goed en dat resulteerde in een 8e, 2e en 3e plaats. Dit was een tweede plaats waard, maar de achterlopers zaten er dicht op.
Vrijdag ging het iets harder waaien en voeren wij (na drie uur uitstel) een zeer constante dag met twee negende plaatsen. Helaas zakten wij hiermee wel twee plaatsen naar plek 4. Zaterdag ging het eindelijk waaien! Maar weer moesten wij wachten op de wind. Het comité besloot wel het water op te gaan. Daar bleek de stroming te sterk en de wind te zwak en gingen we voor anker. Om het gezellig te houden luisterden we lekker muziek, dronken we veel, maar aten we ook al ons eten op. Na een half uur kwam de mist op en was het niet meer veilig op het water waarna het comité besloot weer terug de haven in te gaan om alle boten te tellen. Terug in de haven sprongen Jesper en Cedric de auto in om snel nieuw eten te kopen voor de rest van de dag.
Vrij snel hing vlag D weer in de mast, dus we moesten weer het water op. Jesper en Cedric waren alleen nog niet terug van de Jumbo dus dat kwam ons niet goed uit... gelukkig kwamen ze vijf minuten later, precies op tijd weer aan en konden we nog mee het water op. Helaas verliep het op het water ook niet helemaal soepel, met name de startjes gingen niet zoals we hadden gehoopt en dat leidde tot een 10, 14, bfd en 17. Gelukkig na vandaag wel twee aftrek wedstrijden dus konden die laatste twee resultaten worden weggestreept.
Zondag was de laatste dag van het toernooi. Nummer 5 stond 30 punten voor ons, en de drie boten achter ons allen binnen 10 punten. We konden dus weinig meer winnen, maar wel veel verliezen. In de ochtend had Butjet een bijna kapotte joystick pees, dus die wilden ze heel graag met ons ruilen. Bij hun stond er meer op het spel (de eerste plaats) dus wij besloten te ruilen. Al voor de start scheurde de pees verder en verder... met 10 meter lijn en een rol duct tape hebben we dit uiteindelijk toch weten te maken en dat heeft een hele dat volstaan. De eerste race verliep super, na een pin-start konden we voor iedereen langs kruisen en hadden we onze eerste plaats te pakken! Dat geeft een goede adrenaline kick en vertrouwen voor de komende wedstrijden. Helaas zagen we 10 minuten later op het finish schip "UFD: 1514" staan en was dus al het harde werk voor niets. Dat was dan onze tweede aftrek. We mochten dus geen fouten meer maken in de laatste twee races. Toch hebben we door risicovol scherp te starten en maximaal hiken nog twee heerlijke derde plaatsen gevaren. Een heerlijke afsluiting van het wk!
Dit avontuur leverde ons een mooie zesde plek op, waarmee wij ons doel hebben behaald. Wij zijn heel tevreden hoe dit kampioenschap verliep en trainen lekker door naar de Sneekweek, NK en cooling down!
Vrij snel hing vlag D weer in de mast, dus we moesten weer het water op. Jesper en Cedric waren alleen nog niet terug van de Jumbo dus dat kwam ons niet goed uit... gelukkig kwamen ze vijf minuten later, precies op tijd weer aan en konden we nog mee het water op. Helaas verliep het op het water ook niet helemaal soepel, met name de startjes gingen niet zoals we hadden gehoopt en dat leidde tot een 10, 14, bfd en 17. Gelukkig na vandaag wel twee aftrek wedstrijden dus konden die laatste twee resultaten worden weggestreept.
Zondag was de laatste dag van het toernooi. Nummer 5 stond 30 punten voor ons, en de drie boten achter ons allen binnen 10 punten. We konden dus weinig meer winnen, maar wel veel verliezen. In de ochtend had Butjet een bijna kapotte joystick pees, dus die wilden ze heel graag met ons ruilen. Bij hun stond er meer op het spel (de eerste plaats) dus wij besloten te ruilen. Al voor de start scheurde de pees verder en verder... met 10 meter lijn en een rol duct tape hebben we dit uiteindelijk toch weten te maken en dat heeft een hele dat volstaan. De eerste race verliep super, na een pin-start konden we voor iedereen langs kruisen en hadden we onze eerste plaats te pakken! Dat geeft een goede adrenaline kick en vertrouwen voor de komende wedstrijden. Helaas zagen we 10 minuten later op het finish schip "UFD: 1514" staan en was dus al het harde werk voor niets. Dat was dan onze tweede aftrek. We mochten dus geen fouten meer maken in de laatste twee races. Toch hebben we door risicovol scherp te starten en maximaal hiken nog twee heerlijke derde plaatsen gevaren. Een heerlijke afsluiting van het wk!
Dit avontuur leverde ons een mooie zesde plek op, waarmee wij ons doel hebben behaald. Wij zijn heel tevreden hoe dit kampioenschap verliep en trainen lekker door naar de Sneekweek, NK en cooling down!
Team ButJet
Inmiddels al een week geleden mochten wij, team ButJet, de 4e prijs (een bijzondere vissenkom/fruitschaal) op het WK J22 in ontvangst nemen. Na de afgelopen week weer wat uren te hebben gestoken in de studie om al het gemiste in te halen, is het tijd om eens terug te blikken op de wedstrijddagen in Scheveningen. Het WK begon voor ons dinsdag 30 mei met de meting van de boten en onszelf, gelukkig was alles in orde en hadden we zelfs nog wat kilo’tjes over als team! Woensdag stond de practice race gepland! Onze 4e trainingsdag voor het WK echt zou beginnen. Een goede start en bootsnelheid resulteerde in een 2e plaats. Dat betekende veel goeds voor de komende dagen!Donderdag 1 juni begonnen dan eindelijk de echte wedstrijden! Met een goed humeur zaten we ’s ochtends op tijd in de auto, de wedstrijden startten al vroeg en met wat voorbereidingstijd ging de wekker best vroeg. Helaas hebben we nog een tijdje op de wal moeten wachten op genoeg wind, even later toen er wel voldoende wind was hebben we 3 leuke wedstrijden kunnen gevaren met goede resultaten: 2,1 en 10. Na de eerste dag stonden we aan de leiding in het klassement!
Dag twee voor ons verliep eigenlijk hetzelfde als de eerste dag, even wachten op wind in de ochtend en vervolgens ca. 8 knopen, genoeg om twee wedstrijden te varen. Inmiddels waren we niet meer de enige op de wedstrijdbaan ook andere klassen van de North Sea Regatta hadden zich aangesloten. Maar door goed te starten, alsmaar te proberen vrij te varen en vooral optimale teamwork hadden we erg veel snelheid en behaalden we weer goede resultaten. Met een muziekje op de achtergrond en een zonnetje was de sfeer aan boord ook gezellig. Terug op de kant bleek dat we nog steeds eerste overall stonden. Wow, dat voelde goed! Het zou de laatste twee dagen harder gaan waaien dus we waren erg benieuwd of we ook dan zo hard konden en daarmee onze plek in het klassement konden behouden.
Helaas hebben we punten laten liggen door twee keer te scherp te starten (BFD) en daarnaast leidden een aantal kleine foutjes en mindere concentratie uiteindelijk tot een 4e plaats overall. Van tevoren was ons doel top 5 dus in principe kunnen we tevreden zijn maar toch een beetje jammer om zo terug te zakken. Op het water hadden de meeste deelnemers een telefoon mee met een trackingapp zodat de wedstrijden online te volgen waren. Bovendien zijn we ook op het water actief geweest met facebookupdates en live-video’s, het was echt superleuk om te zien hoe betrokken Broach/familie/vrienden waren!