Sailing Champions League

NSK Teamzeilen
15 juni 2018
Trainingsweekend 16 – 17 juni
21 juni 2018

Sailing Champions League

Voor wie mij niet kent: Ik ben Joshua, 20 jaar, sinds september 2017 lid bij Broach. In 2015 is mijn 420 coach die de jeugd van ons team heeft opgeleid een J70 team begonnen in samenwerking met mijn club WSV Giesbeek. Hiermee zeilen we vanaf de eerste officiële editie in 2016 de Eredivisie Zeilen en J70 klasse wedstrijden. We hebben een aantal mooie resultaten gevaren, onder anderen: vice-Nederlands kampioenen in 2017 en 3de op de Eredivisie Zeilen in 2017. Echter waren wij vooral enthousiast over onze kwalificatie voor de Sailing Champions League. Maar wat is de Sailing Champions League? Het werkt als volgt: de eerste 4 clubs van elk land mogen naar de semifinale. 2 hiervan gaan naar act 1 in Porto Cervo (ITA) en de andere 2 naar die in Sint Petersburg (RUS). Wie in deze semifinale top 15 vaart mag naar de finale. Bij league sailing vaar je overigens niet met je eigen boot, maar je wisselt door. Dus bij 24 deelnemende clubs zijn er 8 boten per pot, en 3 potjes per ‘flight’. Aan het einde van zo’n flight hebben dus alle clubs gevaren. Tijdens de Sailing Champions League hebben we 18 flights gevaren. Als je niet op een ‘wisselrib’ zit, wacht je op het moederschip. Een geankerde veerboot waar we de races, en de livestream, goed konden volgen. Onderaan staat een link met de  video samenvatting van een van onze overwinningen.

De wedstrijden begonnen op donderdag, dus wij zijn op woensdag al naar Sardinië gevlogen om rustig te kunnen beginnen. We zagen al gelijk wat een prachtige plek het is! De donderdag kwamen wij uitgerust en met gezonde spanning op de Yacht Club Costa Smeralda voor de schippers briefing. Omdat dit onze eerste keer was op dit evenement wisten wij niet wat we konden verwachten van dit zeer sterke veld. Er deden tenslotte TP52, 49er, voormalig Olympische en America’s Cup zeilers mee! We besloten niet te veel naar het resultaat te kijken en vooral te groeien met onze procesdoelen.

 

Het veld ging er gelijk hard tegenaan en de eerste pot was dan ook ellebogenwerk. Wij waren nogal overrompeld en niet scherp waardoor we slecht begonnen met een 8. Gelukkig hadden we een coach bij ons die ons wakker maakte. De rest van de dag voeren met groeiende scherpte een 3-7. Een gemiddelde van 6 dus en overall 2 na laatste, dat kon beter! Het bleek erg belangrijk elke race te debriefen, wij kwamen tot de conclusie dat het aan de start en tactische fouten lag. Gelukkig lag het niet aan onze snelheid of hoogte, dat zou frustrerend zijn na zo veel trainingsuren. De 2de dag hebben we met een rustige zeewind gevaren. Dit betekent langzame kleine oscillaties, die weinig merkbaar zijn in races van 15 minuten. De starts waren dus immens belangrijk omdat er zich in de race weinig kansen voordeden om je te herpakken. Dat is wezenlijk anders dan het plassen zeilen in Nederland.

Wij wilden dus agressief starten, en meer stappen vooruit te denken door situaties te herkennen.  Dat laatste is een tactisch puntje waar we al een tijdje aan hadden gewerkt.  Na 5 flights waren wij tevreden met een gemiddelde van 4,4 en een overwinning, waarmee we nog 2 plekken waren gestegen naar de 18de plaats. We hebben er een paar mooie starts uit weten te persen, echter was het gemis aan ervaring merkbaar met ons gemiddelde van 21 jaar. De zaterdag, en deels de zondag zijn we met dezelfde insteek verder gaan varen. Na zaterdag nóg 2 plekken te zijn gestegen, was de zondag reuze spannend. Vanaf plek 16 was kwalificatie voor de finale, ons resultaatdoel van dit evenement, in zicht. Na nog een slecht race, een van de laatste, door een matige start hebben wij onze tactiek in de fase voor de start veranderd. Onze aanpak bleek in dit veld verdomd moeilijk te zijn. Het idee was om elke keer vanaf de pin end over stuurboord aan te komen en óf een plekje helemaal rechts van het veld te vinden, óf de boot dicht onder het veld te leggen om als meest linker boot te starten. Het resultaat was óf een slechte óf een fantastische pin end start. Na fel overleg aan boord van het moederschip besloten we om voor een wat minder riskante start aanpak te gaan. De eerstvolgende race hadden wij een prachtige start bij het startschip. Onze stuurman had mooi zijn plekje verdedigd vanaf de layline van het startschip waardoor we met snelheid over de lijn kwamen. Met een overwinning en een 4 sloten wij de dag, en het evenement, af met een lach op onze gezichten. Als 15e, één plekje achter Jachtclub Scheveningen, zijn wij tevreden over ons evenement. Ook al zijn we nog steeds niet zeker of dit genoeg is voor een finale plaats in St. Moritz. Maar de groei tijdens dit evenement, en de opgedane ervaring, is prachtig. Dus als we het hebben verdiend, volgend jaar weer! Nu eerst de Eredivisie winnen.

Samenvatting: https://www.facebook.com/edztgiesbeek/videos/601144210262590/

 

 

Comments are closed.