WK Warnemünde team De Jeugd

20/06/2019
ONK Medemblik J22
03/10/2019

Het WK J22 in Warnemünde is gevaren door 3 Broach teams. Lees hier het verhaal van team De Jeugd

Vrijdag 5 juli – Reisdag

’s Ochtends vertrokken we (een kwartiertje later dan gepland) richting Ad Spek. Dat kwartiertje later was te danken aan een van de teamleden die iets te hard gevierd had dat de tentamens klaar waren. Eenmaal aangekomen bij Ad Spek moesten we even wachten tot onze nieuwe verstaging klaar was, dit was ook een goed moment op de kiel van de boot nog even op te schuren. Deze was eerder die week gerepareerd. Na het wachten en het schuren konden we dan eindelijk vertrekken richting Duitsland. We kwamen al snel team Jager uit Amsterdam tegen en we hebben de rest van de reis samen gereden. Onderweg zijn er nog een paar extra ‘spoed’ tussenstops gemaakt voor een niet nader te noemen teamlid. Rond 9 uur ’s avonds kwamen we aan in Warnemünde. Nadat de boot bij de haven is gezet hebben we het huisje opgezocht en het duurde niet lang voor we allemaal in slaap vielen.

Zaterdag 6 juli – PreWorlds 1

Toen we wakker werden zagen we pas echt in wat voor huisje we waren beland, overal stonden heel erg veel spullen, zo vonden wij een snijmachine op de kamer. Maar we hadden niet al te lang om daarbij stil te staan want de boot moest het water in en vandaag waren er ook al PreWorlds. Later leerde we dat meedoen al het halve werk is. Helaas miste wij de eerste wedstrijd omdat we de boot nog aan het klaarmaken waren. De tweede wedstijd hebben we wel meegepakt. Nog voor de derde wedstrijd van startte ging het erg hard waaien, wij hebben toen besloten terug naar de haven gaan om het materiaal te sparen.

Zondag 7 juli – PreWorlds 2

We hadden het weerbericht al een paar keer bekeken en er stond vandaag erg veel wind voorspeld. Zo veel wind zelfs dat de wedstrijden voor deze dag werden afgelast. Nu kon je goed terug zien dat meedoen al het halve werk was. Want er was maar een team die 3 wedstrijden had gevaren (team Jager uit Amsterdam) en zij hebben dus ook de PreWorlds gewonnen. Gefeliciteerd team Jager! Omdat er vandaag geen wedsttijden waren konden we wel mooi even Warnemünde verkennen. Hierbij konden niet al te veel Duitse lekkernijen worden gegeten zoals curryworst want de dag erna moesten alle teams gewogen worden. ’s Avonds was het tijd om voetbal te kijken. Nederland speelde en we keken met alle Nederlandse teams voetbal op een groot scherm in de haven.

Maandag 8 juli – Meten en wegen

Vandaag moesten de teams en de boot officieel gewogen worden. Teams mogen maximaal 275 kilo wegen en met een marge van 1.4 kilo kwamen we door de weging. De boot werd ook opnieuw in de kraan gehangen om gewogen te worden. En alles wat aan boord ligt zoals de giek, de boom, het anker en de schoten werden opgemeten en indien nodig gewogen. Gelukkig kwamen alle teams door de weging. Die avond zijn wel met de gehele klasse uit eten geweest bij de Griek. En met 31 J22 teams zaten er uiteindelijk veel mensen in het restaurant en was het erg gezellig.

Dinsdag 9 juli – Oefenrace

Na twee dagen niet kunnen en mogen varen was het eindelijk weer tijd om het water op te gaan. Vandaag de oefenrace, dit is een race waarbij zowel de teams als het wedstrijd comité een keer konden oefenen. Zo werd er een boei verlegd, na het ronden van de boei moet er normaal nog een spreader gerond worden. Maar wanneer een boei verlegd is mag er gelijk terug naar beneden worden gevaren. Team De Jeugd eindigde 6e in de oefenrace, dit was een mooi resultaat!

Woensdag 10 juli – Worlds 1

Vandaag de eerste dag van de Worlds. Met een steady 15 knopen wind konden er 4 wedstrijden worden gevaren. Doordat we een wedstrijd te vroeg gestart zijn staan we nu op een 16e plek, maar er zijn nog 3 dagen dus alles kan nog veranderen. ’s Avonds was het onze beurt om te koken in het huisje. Dat was nog een aardige klus want er moest voor 12 mensen genoeg eten gemaakt worden. We hebben een heerlijke curry gemaakt! Na het eten en napraten over de eerste wedstrijddag viel iedereen voldaan in slaap.

Donderdag 11 juli – Worlds 2

Vanochtend werden we om 8:30 gewekt door de radio van onze buren, ‘Guten Morgen Sonnenschein’! Omdat er ook een zonnetje stond vandaag was dat geen probleem. De wind draaide nog wel een beetje, daardoor konden we pas een uur later dan gepland het water op. Daarna konden we gelukkig wel mooie wedstrijdjes varen. Tijdens het varen is de trimmer nog van boord gestapt en hing een stukje naast de boot, gelukkig reageerde de rest van het team snel stond ze al snel weer aan boord. Door de wisselende resultaten stonden we aan het eind van de dag nog steeds op de 16e plek. Na afloop kregen we nog een biertje van de klasse, en in het huisje hebben we nog even nagenoten van deze tweede officiële wedstrijddag.

Vrijdag 12 juli – Worlds 3

Vrijdag konden we niet varen, ‘s ochtends kregen we twee uur uitstel. Natuurlijk hadden wij ook het weerbericht in de gaten gehouden. Er dreigde een onweersstorm over de Oostzee te komen. Voor de veiligheid van de deelnemers is er deze dag geen wedstrijd gestart. In plaats daarvan zijn we met de Nederlandse studententeams gaan boulderen. In de avond was er een barbecue georganiseerd voor alle deelnemers, gelukkig hoefde we niet buiten in de regen te staan. Na het eten konden we nog genieten van een live band. De Warnemünde Woche viel tegelijk met het WK en daarom was het nog tot laat gezellig op straat.

Zaterdag 13 juli – Worlds 4

De laatste wedstrijddag begon met een grote mistwolk en dus uitstel. Toen deze eenmaal weggetrokken was viel de wind ook weg maar desondanks kregen we het sein om het water op te gaan. Daar stond er helaas te weinig wind om een wedstrijd te starten dus vandaag weer een dag zonder wedstrijden. Maar omdat we toch al op het water waren zijn we maar zonnen, een beetje zeilen en vooral genieten van de laatste dag. Aan het eind van de middag bleek dat we geen wedstijd meer gingen varen, daarom zijn we met een soort trimaran terug gevaren. Dit hebben we gedaan door 3 J22’s naast elkaar te leggen en van elke boot de spi te hijsen. Er zijn uiteindelijk op 2 van de 4 dagen van het WK wedstrijden gevaren en daarmee hebben wij een 16e plek behaald!