WK SB20 // Hyères

NSK Fleetracen Heeg 2019
15 oktober 2019
Cooling Down SB20 //26 – 27 september
13 november 2019

WK SB20 // Hyères

19-25 oktober was het WK SB20 in Hyères Frankrijk een van de deelnemende Nederlandse teams was Team Buitenhuis Advies en Merlijn ging met ze mee! Lees hier het verslag!

Vrijdag 18 oktober – Reisdag 
Om 8 uur vertrokken we uit Delft en verlieten het regenachtige Nederland voor een autorit van 16 uur. Midden in de nacht kwamen we aan bij ons hotel in Hyères, het hele dorp was al uitgestorven en de dichtstbijzijnde pub voor een drankje was net te ver weg, omdat we uitgeput waren van de rit besloten we om wat rust te nemen.

Zaterdag 19 oktober – Meten en wegen
Op zaterdagochtend was de meting gepland. Na wat rennen om extra gewicht te dippen en onszelf gewogen op een meegebrachte weegschaal, zaten we 100 g onder het maximaal toegestane gewicht (270 kg). Aangekomen bij het registratiekantoor om te meten en wegen, bleek de weegschaal in ons voordeel, wat resulteerde in 267,1 kg. De bootmeting was gemakkelijk, aangezien we alle verplichte items aan boord hadden en de boot voldeed aan de eisen van de one-design-klasse. Na het zetten van de mast en de boot opgetuigd in het water lag, verlieten we de haven voor de laatste training voor de oefenrace. We hebben een aantal, tacs, gybes, sets en drops gedaan en de laatste aandachtspunten doorlopen.

Zondag 20 oktober – Oefenrace
We keken we naar buiten en zagen enorme windstoten gecombineerd met grote schuimkoppen op de golven. Na een uur uitstel en de wind enigszins wat gedaald tot 20-25 knopen mochten we het water op. Na een paar oefenrondes en het luide geschreeuw van “KAREL” (onze manier om de focus te herwinnen en alle negatieve gedachten overboord te gooien) hoorden we het racecomité het 5 minuten-signaal roepen over de VHF “cinq … quatre … trois … deux … une .. 5- minute “.

De startlijn bestond dit keer uit twee comité ribs met een startschip in het midden, waardoor een tweedelige startlijn ontstond, dit omdat we met z’n groot veld waren. Na de start maakten we een korte klap naar rechts in het midden van het veld. Op een gegeven moment varen we terug over bakboord en laten we het hele veld onder ons. Met als resultaat 3e  rond de bovenboei. 2e upwind maken we, met het doel om de Russen vlak achter ons voor te zijn, een tack op 3/4 van het veld naar links, tack terug en we steken voor ze langs, weer als 3e rond de bovenboei. Het laatste rak was een spannende strijd, planerend zij aan zij over de golven, met 16,4 knopen. We waren slechts een halve meter eerder, eindigend op de 3e positie!

Maandag 21 oktober – WK dag 1
De start van een van de grootste One Design Keelboat Championships in Europa dit jaar. We namen het op tegen teams uit: Australië, Singapore, Portugal, Rusland, Zwitserland, België, Duitsland, Verenigde Arabische Emiraten, Finland, Nederland, Frankrijk, Italië, Verenigd Koninkrijk, Ierland en Turkije.

Op de planning stonden 4 races. De start begonnen we tussen het midden en de pin van de linker lijn. Een paar boten klapte recht voor ons waardoor we, rond de 30 (van de 65) aankwamen bij de bovenboei, vanwege de tactische beslissing om kort ​door te varen na de spreader, te gijpen en vervolgens terug te gijpen op layline van de linker gate hebben we een paar plekken gewonnen! De 2e upwind zeilden we verder over bakboord na de gate waar we dankzij goeie lifters, een hoge en snelle lijn konden pakken. Rond de 25e plaats bereikten we de bovenboei. Met de vele windstoten, konden we de boot door alle windvelden sturen zodat we uiteindelijk 3 boten konden inhalen, met een 22e plaats als eindresultaat!

De race 2 begon goed, waarna een algemene terugroepactie volgde. Na de herstart van de 2e race konden we boot na boot onder ons weg duwen, ondertussen besloot de wind 20 graden te draaien en geleidelijk af te nemen vervolgens kwam een rib door het veld en zwaaide met een blauw met wit geblokte vlag (vlag N, race afgelast). De wind zakte verder tot 1 of 2 knopen en de VHF-call “AP over H” kwam (races niet gestart uitgesteld, verdere signalen aan wal). Eenmaal aan wal kregen we signaal “AP over A”  (vandaag geen races meer). Na een natte dag met veel (warme) regen, werden we beloond met een bord pasta bolognese en een lekkere fles wijn die we van het Regatta-kantoor hadden ontvangen als oefenrace-prijs.

Dinsdag 22 oktober – WK dag 2
Op dinsdag werden 13-38 knopen voorspeld gedurende de dag. Om 8:15 uur verlieten we de haven samen met 59 andere boten, in tegenstelling tot 6 boten die aan wal bleven. De race werd gestart, we kwamen prachtig weg aan de rechterkant van de startlijn in het midden, maar helaas kwam er al snel een rib met een algemene terugroepactie voorbij.

De 2e start vlogen weg van de startlijn, maar helaas waren we daarna aan de minder voordelige kant van het veld, waardoor we op de 40e  plaats aankwamen bij de bovenboei. “KAREL, KAREL, KAREL” en we gingen verder, terwijl het dek op de boot naast ons, volledig uit de romp was gerukt (op het punt waar de voorstag was bevestigd), hesen wij de gennaker. Met een snelheid van 16,8 kts zeilden we als 15e naar de linker gate en zagen we dat 2 teams hun mast in twee stukken braken en een andere een bemanningslid had verloren.

De tweede downwind belandde onze gennaker aan de verkeerde kant van de jib tijdens het hijsen, dus moesten we deze eerst een beetje laten zakken voordat hij goed omhoog kon. In de tussentijd van die manoeuvre kwam een ​​andere SB die ons niet zag recht op onze spiegel af, maar omdat we net onder hen door konden uitwijken, landden ze gelukkig niet in onze cockpit. uiteindelijk verloren we nog 5 plaatsen en kwamen we als 20e over de finish. Na de race kwam de “AP over H” weer op het startschip gevolgd door “AP over A”.

Woendag 23 oktober – WK dag 3
Metingen van 35+ kts, grote schuimkoppen op de golven, kajuitjachtjes die aanspoelen op het strand en omaatjes die omver werden geblazen op straat. De races van vandaag werden onmiddellijk geannuleerd, met het signaal “AP over A”. In plaats van zeilen gingen we de toerist uithangen in St. Tropez. Met de races uitgesteld tot dinsdag stonden we op de 17e plaats!

Donderdag 24 oktober – WK dag 4
Uitstel tot 12:30 uur, maar gelukkig kwam de wind door voor 4 races met gemiddeld 10 knopen. Helaas eindigden we op de 31, 34, 48 en 21e  plaats, met polyester beschadigingen door de Russen bij de onderboei. 🙁

Vrijdag 25 oktober – WK dag 5
Twee lastige races, met het veld dicht bij de kust was het vrij moeilijk om de juiste lijnen door het eerste rak te vinden. Terwijl de voorste boten met vrije wind goede vooruitgang maakten, kregen we vuile wind in de zeilen van alle kanten, waardoor we steeds verder achterin het veld kwamen met nog meer vuile wind. Aan de wind pakte we wat plekken terug, maar op het laatste rak was de boot niet meer vooruit te branden, wier aan de kiel.. Hierna stonden we helaas 39e in het klassement.

De 2e race kwam goed van start en top 15 bij de bovenboei, toen de wind 13 ° graden draaide, annuleerde het comité de race vanwege “te veel voordeel van het rechter veld”. Hierna volgden een paar algemene terugroepingen en uiteindelijk was de starttijdlimiet verstreken en konden er geen races meer worden gestart.

Terug naar de haven genoten we van de laatste Franse zonnestraaltjes en na een zoektocht naar de juiste kraan (omdat iedereen verdeeld was over drie kranen) hebben we de boot klaar gemaakt voor transport naar Nederland. Met de prijsuitreiking en een crew diner als afsluiting zijn we weer terug gereden naar Delft.

Geschreven door Merlijn Rutten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *