Nestor Trophy 24 November // Medemblik
04/12/2019
Wintersport 2020 // La Plagne
06/03/2020
Nestor Trophy 24 November // Medemblik
04/12/2019
Wintersport 2020 // La Plagne
06/03/2020

Op zaterdag 7 december was het dan eindelijk zover. Na een weekend zelf niet kunnen, kon ik eindelijk deel gaan nemen aan het BTP. De woensdag daarvoor hadden we met het team overlegd,
wat we die dag zouden gaan doen. Er stond een aardig windje, maar deze was nog steeds goed om een paar overstagjes te oefenen en met volle snelheid te spie’en. In het begin verliep alles nog niet
heel soepel, maar naar mate de dag vorderde ging het steeds beter en vloeiender.

De tweede dag dat weekend, ging het echter minder vloeiend. Het waaide die dag erg hard en er was twijfel of er überhaupt wel gezeild kon worden vanwege de harde wind. Na lang overleg van de B’ers
en een poosje afwachten tot de wind nog iets was afgenomen, gingen we uiteindelijk toch het water op. Echter werd de indeling van de teams aangepast, omdat er besloten werd om met ten minste
twee B’ers per J22 te varen. Toen we eindelijk het water op waren, was het zeker niet lichtjes. De vlagen bleven aanhouden en aanhouden. Zo erg dat je iedere keer in de downwind een momentje
van rust voelde en blij was dat je even niet hoefde te schreeuwen, om jezelf verstaanbaar te maken. Spie’en was er dus ook niet bij. Daarvoor waaide het toch echt veel te hard. Elke keer dat je weer
upwind ging varen, moest je weer extreem aanpoten. Zo erg dat je je serieus af kon vragen of je meer aan het zeilen of aan het overleven was op de boot.

Door al deze wind was het misschien niet de meest leerzame dag, maar je was wel een ervaring rijker, die voor sommige, misschien niet helemaal voor herhaling vatbaar was.
In het laatste weekend stond voor mij nog, maar één dag BTP op de kalender. Ook dit leek weer een dag te worden met harde hard wind en veel vlagen. Maar eenmaal aangekomen op de Braassem en
vol goede moed het water op te zijn gegaan, bleek het eigenlijk een heel fijn windje te zijn, waarmee prima getraind kon worden. Dit motiveerde iedereen in de boot om er dan ook een hele mooie
trainingsdag van te maken. Voor ons ging deze training vooral over communicatie in de boot tijdens het lozen van wind, want er waren nog wel aardig wat vlagen, dus er moest best wel geloosd worden
af en toe. Waar aan het begin van de dag nog een duidelijk verschil in helling tijdens elke vlaag waar te nemen was, bleef de boot naar het einde toe steeds meer onder een constante helling varen, wat
voor ons een uitstekend resultaat was. Al met al was het BTP een leuk programma, waarbij er veel geleerd is over het opzetten van een goed trainingsweekend. Wat het programma een toegevoegde waarde geeft en voor herhaling vatbaar maakt.

 

Geschreven door Jasper Klip

Over the last few months, TraCo was organizing yet another season of the Broach Training Program (BTP). As I haven’t sailed much since my spring intro, I took that as a good opportunity to work on my sailing skills and signed up. It turned out 22 people have signed up in total, which makes it 5 fully loaded boats. This caused some trouble when trying to put everyone on the boat and find enough trainers, but also resulted in more fun.

BTP is nothing less than 3 weekends full of sailing. In the beginning, we were assigned to teams and received an agenda. In the first week, everything was organised for us. We got a trainer, a boat, and transport to Braassemermeer. We were left with the only (but most important) task of preparing lunch for both us and our trainer.

The program was designed for anyone interested in advancing their sailing skills to the next level. However, sailing is not just an individual sport, and team coordination is quite important. Therefore, during BTP, everything is focused on working and training as a team. Before the beginning of each training day, we had to create and submit a training plan with clear objectives and goals. We have even received a nice manual on how to prepare an effective training plan, using SMART principles – be Specific, make your goal Measurable, make sure it is Acceptable by all, remain Realistic, and make it Time-bounded by setting a deadline.

For the last two weekends, we were given more responsibility, as we had to organize the whole sailing weekend ourselves as a team. That includes finding a trainer, arranging transport for the team and the sails, and finally drying and storing the sails after the weekend.

This was my first time sailing in the winter season, and I learned two things. While winter is not that harsh in the Netherlands, the wind can be quite unpredictable and can change quickly. On one day, we got almost no wind in the afternoon, but TraCo saved the day by coming up with a lecture and discussion about racing tactics. The other day, the wind was so strong that we almost didn’t sail out. In the end, it was decided that every team gets assigned 2 trainers for safety and only sails for half a day. Meanwhile, the rest was busy with searching for an open café on Sunday morning in Braassem.

Overall, I liked the experience of more intense sailing. It can motivate some people to train more and focus on obtaining their license, or even start a campaign team. But I think it is especially useful for new members. For many this is the first time when they experience what does it take to sail within Broach, and that the actual sailing is just a small part of organizing a sailing weekend. Finally, I’d like to thank TraCo and all the trainers for the organization. Have a good wind!

 

Written by Mattous Skala

Comments are closed.

BTP
Om nom nom, deze website gebruikt cookies! Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met onze privacyverklaring.
Lees meer