Einde Groeitijd Activiteit!
24/10/2016
Maritiem Watersport|TU Delft ‘Slag om Delft’ weer een succes!
18/11/2016
Einde Groeitijd Activiteit!
24/10/2016
Maritiem Watersport|TU Delft ‘Slag om Delft’ weer een succes!
18/11/2016
Afgelopen weekend was het eerste trainingsweekend van het Broach Trainingsprogramma waar er zowel op de Laser, de Dart 18 als de J22 werd gevaren. Myrthe Houx heeft haar ervaringen neergeschreven vanuit het standpunt van de Laserzeilers.
Afgelopen weekend was het eerste zeilweekend van de Broach Trainingsprogramma. Het weekend stond in het teken van de boot handeling. Voor de meesten van ons was het alweer een tijdje geleden dat we voor het laatst in de laser hadden gezeild, daarom begonnen we bij het begin.Wouter coachte ons dit weekend en Antine vergezelde hem in rib. Tijdens de voorbespreking op zaterdagochtend, begon de training al op het droge. Eerst werden de stappen van het overstag gaan en gijpen behandeld, waarna we in een zelf gebouwde simulatie (van stoelen en een joystick), deze stappen moesten uitvoeren. We zeilden dit weekend met z’n vieren (Fenna, Niels, Christiaan en ik) op twee lasers, waarbij we om de zoveel tijd afwisselden vanwege de kou. ’s Ochtends konden we het ijs van de boten krabben, maar gelukkig kwam ook de zon nog even door en hebben we ondanks wat koude tenen en handen, de hele dag kunnen zeilen.Nadat iedereen de overstag en de gijp onder de knie had, werd er een baantje uitgelegd. Tijdens het varen van het baantje werd ook het gebruik van de neerhouder en zwaard toegevoegd. Vanuit de rib was ook goed te zien hoe het bij de anderen ging en merkte je de herkenbare verbeterpuntjes op. De eerste dag was zeer geslaagd en iedereen ging voldaan naar huis.
Op zondag was de temperatuur iets gestegen en kwamen we wat sneller opgang in de ochtend. Na het optuigen en het voor bespreken gingen we het water op. We gingen oefenen met het binnen de wind varen, wat Wouter tijdens de voorbespreking had uitgelegd. Op het water was het even wennen, maar uiteindelijk ging het iedereen goed af.De lunch werd verzorgd door mij, als zeilmama (verantwoordelijke) van het weekend. Helaas hadden we op zaterdag geen beschikking tot bekertjes of soepkommen, maar daarvan geleerd te hebben, waren deze op zondag wel meegenomen uit Delft. Iedereen kon tijdens de lunch genieten van een kommetje soep, broodjes en wat lekkers. Nadat iedereen weer was opgewarmd gingen we het water op. Wouter liet ons niet dobberen en we kregen de opdracht om aan de rib aan te leggen. Dit makkelijker gezegd dan gedaan gingen we om en om aan de slag. Het lukte iedereen om zelfstandig aan te leggen zonder in contact te komen met de rib. Aan gekomen in de haven was het toch wat lastiger, maar met veel geduld werd de kant bereikt.
Afgelopen dinsdag was de theorieavond over de boot trim. Wouter legde hierbij eerst wat uit over de laser, waarna Derk verder ging met de J22. De verschillende trim mogelijkheden hebben invloed op de bolling van het zeil en de plaats van de bolling. In een laser heb je drie trim mogelijkheden: onderlijkstrekker, voorlijkstrekker en achterlijkstrekker. Daarna werden de verschillende trim mogelijkheden besproken en de invloed van veel wind en golven of juist niet. Het trainingsweekend samen met de theorieavond zorgde voor een goede leercurve. Ik heb zelf erg veel geleerd tijdens het weekend en de theorieavond sloot hier mooi op aan. Daarnaast heb ik genoten van het weekend en was het erg gezellig met alle btp’ers en trainers.Als zeilmama wil ik Wouter en Antine bedanken voor hun inzet, input en gezelligheid!