[:nl]WK RS500[:en]RS500 Worlds[:]

25/08/2018
[:nl]ONK 2018[:]
25/09/2018

[:nl]De RS500 is pas sinds kort een nieuw onderdeel van de Broach vloot en er is nu al een WK mee gevaren! Twee weken geleden hebben wij (Maarten Berendschot en Wouter Stiphout) het WK RS500 gevaren in Weymouth. Maarten stuurt al enkele jaren op een eigen RS500 en Wouter komt uit de Laser standaard en stond voor het eerst in de draad. Wij vulden elkaar heel goed aan en hebben een onwijs gave week gehad.

Voordat wij als nieuw team ons WK tot een succes konden maken waren een paar trainingsdagen en Dizebras nodig op de Braassem. Omdat wij allebei nog nooit in de trapeze hadden gestaan was het in het begin een beetje puzzelen hoe je daar soepel mee om gaat. We twijfelde eerst nog over de taakverdeling maar kwamen er al snel achter dat we het beste zouden samenwerken als Maarten op vertrouwde positie aan het roer stond en Wouter de strategie zou doen uit de trapeze. Anders moesten wij namelijk allebei wennen aan een nieuwe taak. Tijdens de trainingen op de Braassem begonnen we vanaf onderaan de piramide met boothandeling en klommen we verder richting bootsnelheid en de verschillende modi die daar bij horen. We hadden alleen nog nooit tegen een andere RS500 gevaren op 1 tegenstander tijdens een Dizebra na. Hierdoor zou het een verrassing worden hoe het WK zou gaan verlopen maar we hadden gedaan wat we konden in de gegeven tijd.

Uiteindelijk was het zo ver, we gingen naar het WK. Niet met z’n tweeën maar met een super gezellige groep van de zeilvereniging Elfhoeven uit Gouda waar Maarten lid is. Aangekomen begonnen we met het opzetten van ons tentenkamp en het verkennen van de omgeving. Gelukkig hebben we weinig typisch Engels weer gehad en was de tent niet weggespoeld. We hadden nog twee dagen om ons lokaal voor te bereiden op de wedstrijden. De eerste trainingsdag stond er gelijk 20 knopen. Heel fijn omdat we op de Braassem niet meer dan 12 knopen hebben gehad. Alle handelingen moesten sneller. Dit vereiste het optimaliseren van de handelingen en het inslijpen daarvan. De tweede trainingsdag gingen we verder met het inslijpen door korte baantjes te varen om alle handelingen snel achter elkaar te doen. In de middag hebben we nog een rondje gevaren in de baai voor een locatie analyse. Nu waren we er echt klaar voor.

Het WK begon met wat lichter weer en we voeren een 17e en 20ste plek (18e overall). Dit was iets onder verwachting van de 50 deelnemers maar we besefte ons dat we tijdens het WK meer zouden leren dan de trainingsuurtjes in de voorbereiding. De tweede dag nam de wind wat meer toe en zo klommen wij ook mee in de resultaten. Wij voeren een 16e ,12e , 18e , en 6e plek. We waren erg blij met de afsluitende wedstrijd, het zat in ons maar het moest er alleen uit komen. Er was een extra wedstrijd gevaren omdat het later in de week hard zou gaan waaien. We stonden inmiddels op de 15e plek overall. De volgende dag stegen we weer met een 17e, 10e, en 9e plek naar 14e overall. De stijgende lijn bleef zich voortzetten. Toen kwam de dag met veel wind. In de ochtend voeren er andere boten op onze baan dus konden wij rustig aan doen, wij gingen in de middag maar 2 races varen. Het zeil was lekker vlak getrimd en wij waren opgepompt om weer te strijden. Nog geen 5 seconden na een prachtige start werd alles ineens heel nat voor Wouter. Hij wilde nog snel in de boot klimmen om verder te zeilen maar Maarten wist al dat dat geen zin meer had, de trapeze was gebroken. Heel erg balen maar gelukkig heeft de rubberboot van Elfhoeven ons gered door een nieuwe trapeze te halen op de kant. We waren op tijd klaar met klussen voor de volgende race en alle tegenstanders waren al flink uitgeput, hier moesten wij optimaal gebruik van maken. Er is in die wedstrijd veel gezwommen ook door veel kanshebbers op de titel. Wij hebben het echter droog gehouden en zijn daarmee op de 5e plek gefinisht. Wij stonden op de 13de plek overall en wilde de laatste dag nog heel graag als tweede Nederlander eindigen op de maximaal haalbare 11de plek. Helaas hebben wij een aantal onnodige fouten gemaakt de laatste dag waardoor wij op de 15e plek zijn geëindigd. Dit was op dat moment enorm balen maar achteraf zijn we erg blij met het resultaat en hebben we allebei heel veel geleerd. Het was een week om niet te vergeten. Wij feliciteren graag  de wereldkampioenen en tevens oud-Broacher Pim van Vugt samen met zijn zus Lisa van Vugt.

Totale resultaten: https://www.sailwave.com/results/WPNSA/2018_RS500_Worlds/RS500_World_Championship_2018.htm

Geschreven door Maarten Berendschot en Wouter Stiphout

[:]

Comments are closed.

[:nl]WK RS500[:en]RS500 Worlds[:]
Om nom nom, deze website gebruikt cookies! Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met onze privacyverklaring.
Wie dit leest trekt een bak! xxx WebCie