[:nl]Slag om Delft 2019[:]
WK Warnemünde team De Jeugd
03/10/2019

[:nl]North Sea Regatta – J22 NED1514 Team De Jeugd[:]

[:nl]Tijdens het pinkster weekend van 2019 vond de North Sea Regatta in Scheveningen plaats, een wedstrijdzeilevenement waar veel verschillende vloten aan meedoen. Eén van deze vloten is de J22, waar wij als team De Jeugd met de J22 NED1514 de strijd aangingen met elf andere J22’s. Tussen deze andere J22’s zaten ook andere studenten zeilteams uit Rotterdam, Amsterdam en Utrecht, maar ook nog twee andere boten van Broach zelf. Zo bestond de halve vloot al uit studententeams, wat een leuk aspect is van de J22 klasse aangezien het ook voor extra gezelligheid op de kant zorgt.

Tijdens Hemelvaart hadden we al vier opeenvolgende dagen getraind, maar vanaf dit moment hebben we ook het weerbericht in de gaten gehouden en dat zorgde nog voor veel spanning. De wind op zaterdag zag er zodanig krachtig uit dat er een grote kans was dat de wedstrijden op deze eerste dag niet door zouden gaan. Desalniettemin hebben we onze boot op vrijdagmiddag al naar de haven van Scheveningen gebracht om hier de mast te zetten en de boot alvast in het water te leggen. De nacht van vrijdag op zaterdag had vervolgens voor veel onrust gezorgd bij alle boten die tot vijf dik aangemeerd lagen en ook niet elke boot heeft het er even goed vanaf gebracht, maar gelukkig was er bij ons geen schade gekomen tijdens de storm. Helaas was de wedstrijd die dag wel afgelast door de wind en zo hebben we de eerste dag van de Regatta niet kunnen varen.

Na een extra dag uitgerust te hebben, konden we zondag dan toch echt het water op en het weer compenseerde goed voor de voorgaande dag. Met een heerlijk zonnetje de hele dag en een sterke wind hebben we vijf goede wedstrijden kunnen varen. Deze dag was voor ons vrij constant qua uitslagen, zo eindigden we de hele tijd tussen vierde en zesde en zijn we zelfs één wedstrijd derde geworden. We merkten in het begin wel dat we nog konden verbeteren op zee, maar het rekening houden met de stroming en letten op de golven leerden we al snel. Na een paar lekkere wedstrijden gevaren te hebben, zijn we op de kant gaan eten met een ander team van Broach en hebben we vervolgens de dansvloer opgezocht om daar met veel andere teams toch ook te genieten van alle gezelligheid die dit evenement met zich meeneemt.

De dag erna was voor ons helaas wat minder. De wind was aangetrokken en daarmee kwamen er ook veel golven en wolken wat het er ons niet veel makkelijker op maakte. Maar met ons hadden andere teams daar ook last van en zijn we dus ook met volle moed de wedstrijden ingegaan. Het zat ons jammer genoeg allemaal niet mee. De allereerste start zaten we al meteen een Yngling, die tegelijk met ons startte, in de weg en moesten we een rondje draaien op de startlijn. Vanaf dit moment hebben we ons in het zweet gewerkt om zoveel mogelijk boten voorbij te varen en met deze inzet hebben we de rest van de dag doorgevaren, maar de harde wind hielp er niet bij. De golven remden de boot erg af en zorgden ook voor onrust in de hele boot, zowel bij onszelf als bij het materiaal. Lijnen gingen overal omheen en tussendoor zitten, de boot sloeg zo nu en dan neer op de golven en tot slot van rekening kwamen we er voor de allerlaatste wedstrijd achter dat onze binnenstag het aan het begeven was. Dit laatste betekende dat we terug moesten naar de kant en de laatste wedstrijd dus niet konden varen.

Uiteindelijk hebben we onze vierde plek van de eerste dag af moeten staan, maar we hebben nog steeds de hele dag onze uiterste best gedaan om zoveel mogelijk uit onszelf en de boot te halen en dat is zeker gelukt. Zo was het gevoel tijdens het planeren in de downwind toch wel heel speciaal en ondanks wat slechte momenten hebben we echt veel boten ingehaald, dus we zien alleen maar veel mogelijkheden voor het volgende evenement, het Wereld Kampioenschap in Warnemünde.[:]

Comments are closed.

[:nl]North Sea Regatta – J22 NED1514 Team De Jeugd[:]
Om nom nom, deze website gebruikt cookies! Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met onze privacyverklaring.